המדריך לרשלנות רפואית

חושש כי נפגעת ברשלנות רפואית ? צור קשר ללא התחייבות

המדריך לרשלנות רפואית

פעמים רבות אתם סומכים על הרופא המטפל שלכם ואף מחבבים אותו. קשה לכם להאמין כי ישגה בטיפול הרפואי בכם ויגרום לכם נזק .

למרבה הצער במציאות מוגשות בישראל אלפי תביעות בגין רשלנות רפואית של רופא מטפל או מוסד רפואי שגרמו ברשלנותם לנזקים למטופל/ת.

חשוב לדעת כי אחד מתוך שבעה מטופלים נפגע ברשלנות רפואית. במרבית המקרים מתגלית הרשלנות הרפואית רק בדיעבד, לאחר חקירת יסודית שמבצעים גורמי מקצוע משפטיים ורפואיים בעקבות פניה של הנפגע.

מתי נגיש תביעה לרשלנות רפואית ?

מטופלים שנגרם להם נזק כתוצאה מטיפול רפואי רשלני רשאים להגיש תביעת רשלנות רפואית ולתבוע פיצוי כספי מהמטפל ו/או מהמוסד הרפואי. לצורך הגשת תביעה בגין רשלנות רפואית יש להקפיד על איסוף מרב החומר הרפואי הרלוונטי. במרבית המקרים ניתן לתבוע בגין רשלנות רפואית רק עד שבע שנים מהיום שבו נגרם הנזק למעט הסייגים הקבועים בחוק.

מי רשאי להגיש תביעה לרשלנות רפואית ?

  • מטופלים שנגרם להם נזק כתוצאה מרשלנות רפואית.
  • הורים זכאים להגיש תביעת רשלנות רפואית בשם ילדם הקטין.
  • במקרה של מטופל שנפטר כתוצאה מרשלנות רפואית:

1) קיימת זכות תביעה לעזבון המנוח, ובמקרה שביהמ"ש פוסק פיצויים, הם מועברים לעזבון.

2) תלויים במנוח שניזוקו כלכלית עקב מותו, זכאים אף הם להגיש תביעה.

מהן העלויות הכרוכות בהגשת תביעה לרשלנות רפואית ?

תובע המעוניין להגיש תביעה לרשלנות רפואית צריך לקחת בחשבון תשלום בגין עלות אגרת בית משפט כ – 700 ₪, חוות דעת מומחים ושכר טרחת עורך הדין שלרוב מחושב באחוזים ומשולם מתוך הפיצויים שקיבל התובע.

מבין עלויות אלה, עלותה של חוות דעת רפואית היא היקרה ביותר ועשויה להגיע ל10,000 ש"ח בממוצע, לא כולל מע"מ.  לעיתים אף הרבה למעלה מכך.

כאשר הרשלנות הרפואית גרמה לתובע כמה סוגי נזקים , ניתן להגיש ללא הגבלה חוות דעת רפואית תומכת עבור כל סוג נזק. כמובן שבמקרה זה העלות הכוללת של כל חוות הדעת עשויה להגיע לעשרות אלפי שקלים.

במקרה זה , יציע עורך דין המתמחה ברשלנות רפואית ללקוחו לפנות לגוף חיצוני המתמחה במימון הליכים משפטיים ארוכים ויקרים.

הנזקים שאפשר לתבוע

תביעה לרשלנות רפואית כוללת תחשיב כספי כולל המחולק לפי 3 ראשי נזק עיקריים:

ראשי נזק ממוניים:  מדובר בנזק שניתן לכימות מספרי כמו הפסדי השתכרות או פגיעה בכושר ההשתכרות והוצאות שונות שנגרמו עקב הנכות והמגבלות הן בעבר והן בעתיד שכולל: הוצאות רפואיות, הוצאות נסיעה לטיפולים ולבדיקות, הוצאות שיקומיות וסיעודיות, עזרת צד ג'.

ראשי נזק לא ממוניים:  מדובר בנזק שקשה לכימות עלותו כגון : קיצור תוחלת חיים, כאב, סבל, ייסורים ומצוקה נפשית כתוצאה מהטיפול הרפואי הרשלני.

פיצוי בגין "השנים האבודות: מדובר בפיצוי בגין אותן שנים שבהן הנפגע יכול היה לעבוד, להשתכר ולחסוך, אלמלא קוצרו חייו בשל הטיפול הרפואי הרשלני שגרם לנזקיו.

חשוב לציין כי סכום הפיצויים הכולל תלוי במכלול הנזקים שנגרמו למטופל עקב הרשלנות הרפואית שגרמה לנזק לנפגע. כל מקרה לגופו. ככל שאחוזי נכות הצמיתה יהיו גבוהים ומשמעותיים יותר מבחינה תפקודית כך יגדל בהתאמה סכום הפיצויים שעשוי להגיע למליוני שקלים.

התיישנות הגשת תביעה לרשלנות רפואית 

תביעות בעילת רשלנות רפואית מתיישנת לאחר שבע שנים היינו ביום שבו ארע המעשה או המחדל, או ביום בו נתגלה הנזק בפועל, אלא שבמקרה האחרון תתיישן התובענה אם לא הוגשה תוך עשר שנים מיום אירוע הנזק,

תקופת ההתיישנות לקטין הינה שבע 7 שנים מיום הגיעו לגיל 18, היינו עד הגיעו לגיל 25.

יצוין כי עם הגשת תביעה לבית המשפט (למעט החריגים בחוק) – מופסק מרוץ ההתיישנות.

מדוע חשוב לבחור עורך דין המתמחה ברשלנות רפואית

כשאתה חולה, אתה ניגש לרופא כללי (שאינו מומחה) המפנה אותך ואינו בקיא בתחום מחלתך להמשך בדיקתו המעמיקה של רופא המתמחה בתחום מחלתך. למשל מומחה אורתופדי, מומחה לפה ולסת, מומחה לאף אוזן גרון, מומחה לרפואת עור וכד..

כמו ברפואה גם במשפטים נדרש מומחה לתחום משפט ספציפי ומורכב כמו רשלנות רפואית.

בענייננו אין די בעו"ד לנזקי גוף אלא נדרש עורך דין המומחה בתחום רשלנות רפואית המאופיין באירועים רפואיים מורכבים ושונים מאוד מהנושאים העולים בתיקי נזקי גוף רגילים ויחסית פשוטים.

להבדיל מתיקי נזיקין המתמקדים בעיקר בשאלת הנזק, בתביעות לרשלנות רפואית נדרש להוכיח גם קשר סיבתי בין רשלנות הטיפול שבוצע לנזק שנגרם למטופל. מורכבות זו דורשת מומחיות רבה . תביעה לרשלנות רפואית עשויה ליפול באחת באם לא מוכח קשר סיבתי בסבירות מעל 50%.

לכן נדרשת מיומנות ובקיאות ברזי התיק תוך ליווי הלקוח באופן אישי צמוד ובניהול מו"מ מקצועי ויסודי למול גופים גדולים עתירי משאבים כמו חברות ביטוח וספקי שירות רפואי.

משרד בוטיק לעומת משרד גדול

פעמים רבות מדובר במילה של התובע כנגד מילה של נציג המוסד הרפואי או של הגורם הרפואי המכחיש את מקרה הרשלנות ומספק חוות דעת רפואיות התומכות בעמדתו.

משרדי עורכי דין גדולים עסוקים בטיפול בלקוחות רבים בצורה מאוד אינטנסיבית הגורמת לעיתים לחוסר זמן בחקירת ולימוד התיק על בוריו , השלמת מסמכים קריטיים, וקושי באיסוף וארגון החומר הרב הכרוך בתביעה לרשלנות רפואית.

מסיבה זו בחרנו במשרד עורכי הדין קויפמן ניב להישאר כמשרד בוטיק ולהיות זמינים ללקוחותינו לליווי אישי וצמוד , תוך לימוד התיק על בוריו, לכל אורך תהליך התביעה הארוך והמורכב המאפיין תביעות לרשלנות רפואית .

אם נפגעת ברשלנות רפואית חשוב מאוד לנקוט בפעולות הבאות :

  1. לאסוף ולשמור על כל התיעוד הרפואי הנוגע לעניין.
  2. לתעד במסמך מסודר את השתלשלות האירועים. באיזו בעיה רפואית מדובר, למי פניתם, כיצד טופלתם, איזה רופאים וכו’.
  3. לאסוף את כל הקבלות הקשורות.
  4. לתעד בצילום ככל שנגרמו צלקות.
  5. בשום אופן לא לסלק את התביעה / דרישה לבד ללא יעוץ מקדים עם עורך דין.
  6. להיזהר מפני התיישנות המקרה.
  7. לחזור לשגרה לאחר המקרה אך לא להזניח את הטיפול בנזק הרפואי.
  8. להישמע להוראות הרופא ולא לחזור לשגרה/עבודה עד שיקבע אחרת.
  9. לפנות לעורך דין הבקיא בתחום רשלנות רפואית על מנת שיאבחן האם מדובר ברשלנות רפואית שגרמה לנזק ויש מקום להגשת תביעה.

מאמרים נוספים

? חושש שנפגעת ברשלנות רפואית

צור קשר להערכת סיכויי ושווי תביעתך ללא התחייבות