רשלנות רפואית באי הסכמה מדעת

חושש כי נפגעת ברשלנות רפואית ? צור קשר ללא התחייבות

רשלנות רפואית באי הסכמה מדעת

מהי הסכמה מדעת

סעיף 13 לחוק זכויות החולה וחוזרי מנהל הרפואה של משרד הבריאות, אוסרים על מתן טיפול רפואי, ללא קבלת הסכמה מדעת של המטופל/ת. מדובר בזכות מהותית של כל מטופל על פי חוק, לקבל את מלוא המידע הרפואי טרם נתינת הסכמתו לביצוע טיפול רפואי. 

יחד עם זאת, לבית המשפט מוגשות מדי שנה מאות תביעות בגין רשלנות רפואית בשל ביצוע טיפול רפואי ללא קבלת הסכמה מדעת של מטופלים מראש.  לטענת המטופלים, לא היו מבצעים את ההליך הרפואי באם הרופא היה מקיים את חובתו על פי חוק, ונותן להם הסבר רפואי מלא מראש אודות הטיפול הרפואי, טיפולים אלטרנטיביים, טיפולים ניסיוניים או חדשניים, סיכויים סיכונים, משך ההחלמה, תופעות לווי ועוד…

תביעה לרשלנות רפואית באי הסכמה מדעת לקבלת טיפול רפואי היא תביעה ששונה משאר התביעות לרשלנות רפואית בהן נדרש להוכיח נזק בלתי הפיך כתנאי להגשת תביעה. בתביעות רשלנות רפואית באי הסכמה מדעת  לתבוע גם אם לא נגרם למטופל כל נזק גוף

ההבדל בין טיפול דחוף ושאינו דחוף

בכל הקשור לרשלנות רפואית חשוב להבדיל בין שני סוגי טיפולים: טיפולי מצילי חיים המיועדים להציל את חיי המטופל/ת וטיפולים אלקטיביים שאינם דחופים ומתוכננים מראש כמו למשל ניסויים קליניים,  טיפולים חדשניים ,ניתוחים פלסטיים או חלק מטיפולי שיניים וכדומה.

חוק זכויות החולה קובע כי בטיפולים רפואיים כמו ניתוחים דחופים המיועדים להצלת חיים, אין צורך לקבל את הסכמת המנותח/ת טרם ביצוע טיפול רפואי דחוף להצלת חיים.  יחד עם זאת, בניתוחים שאינם דחופים (ניתוחים אלקטיביים) או טיפולים חדשניים או ניסויים קליניים, חלה על הרופא חובת גילוי מוגברת המחייבת מתן הסבר נרחב יותר למנותח/ת גם בדבר סיבוכים נדירים ואפשריות טיפול מגוונות כדי לקבל הסכמה מדעת של המנותח/ת ולהימנע ממצג שווא. קבלת הסכמה זו של המטופל ,טרם ביצוע הטיפול הרפואי , נקראת "הסכמה מדעת" והפרתה מקימה עילת רשלנות רפואית המזכה בפיצויים.

מהי פגיעה באוטונומיה?

פגיעה באוטונומיה היא ראש נזק נפרד שמופיע בתביעות רשלנות רפואית ומשמעותה פגיעה ביכולתו של המטופל לקבל החלטה לקבלת טיפול רפואי מראש בהתאם לזכותו של כל מטופל לקבלת החלטות על גופו על פי חוק.

רופא שפגע בזכותו האוטונומית של המטופל להחליט על גופו עשוי להיות מחויב בדין ולשלם פיצויים ללא קשר לשאלת הנזק שנגרם מהטיפול. 

מהי רשלנות רפואית באי הסכמה מדעת

במידה והמטופל הסכים לביצוע טיפול רפואי ללא קבלת הסבר מלא מראש , אודות הסיכונים והסיכויים של הטיפול הרפואי, גם אם חתם על טופס הסכמה טרם קבלת טיפול רפואי, אין בכך להוכיח רפואית ומשפטית את קבלת הסכמתו לקבלת הטיפול הרפואי.

על הרופא המטפל מוטלת חובה חקוקה להסביר למטופליו בשפה ברורה על כל הסיכונים ו/או הסיכויים הכרוכים בניתוח לרבות סיכויי ומשך ההחלמה, טיפולים חלופיים, צלקות, תופעות לוואי וכד…

לא מספיק שהמטופלים "רק יחתמו" על טפסי ההסכמה מבלי שהבינו היטב וקראו את תוכנם.

אם הרופא המטפל הפר את חובתו לגילוי מלא ופגע בכך באוטונומיה של המטופל, קמה עילת תביעה בגין רשלנות רפואית באי הסכמה מדעת או פגיעה באוטונומיה המזכה בפיצויים מרביים גם אם ללא נזק.

החוק קובע כי רשלנות רפואית במתן הסכמה מדעת או פגיעה באוטונומיה תחול גם במצב שבו הרופא והצוות הרפואי התנהלו בצורה תקינה ו/או לא נגרם כל נזק למטופל.

מורכבות הגשת תביעה לרשלנות רפואית

תחום הרשלנות הרפואית הינו תחום מאוד מורכב ומסובך הדורש ידע נרחב ורגיש בנושא. 

בניגוד לטעויות של אנשי מקצוע בתחומים אחרים, שגיאה רשלנית אחת מצד הרופא המטפל ו/או המוסד הרפואי עשויה קריטית ולגרום למטופל/ת או לעובר לנזק בלתי הפיך.

כדי להגיש תביעה ברשלנות רפואית, על עורך הדין המתמחה ברשלנות רפואית לבסס שלושה יסודות משפטיים: רשלנות הגורם המטפל, נזק בלתי הפיך למטופלת וקיומו של קשר סיבתי בין הרשלנות לנזק הנתמך בחוות דעת רופא בכיר.

ללא הוכחה של שלושת יסודות אלה יחדיו, אין טעם בהגשת התביעה מאחר ובית המשפט ידחה את התביעה על הסף. לפיכך, חיוני להתייעץ עם עורך דין טרם הגשת תביעת רשלנות רפואית.

מדוע חשוב לבחור עורך דין המתמחה ברשלנות רפואית

כשאתה חולה, אתה ניגש לרופא כללי (שאינו מומחה) המפנה אותך ואינו בקיא בתחום מחלתך להמשך בדיקתו המעמיקה של רופא המתמחה בתחום מחלתך. למשל מומחה אורתופדי, מומחה לפה ולסת, מומחה לאף אוזן גרון, מומחה לרפואת עור וכד..

כמו ברפואה גם במשפטים נדרש מומחה לתחום משפט ספציפי ומורכב כמו רשלנות רפואית.

בענייננו אין די בעו"ד לנזקי גוף אלא נדרש עורך דין המומחה בתחום רשלנות רפואית המאופיין באירועים רפואיים מורכבים ושונים מאוד מהנושאים העולים בתיקי נזקי גוף רגילים ויחסית פשוטים.

להבדיל מתיקי נזיקין המתמקדים בעיקר בשאלת הנזק, בתביעות לרשלנות רפואית נדרש להוכיח גם קשר סיבתי בין רשלנות הטיפול שבוצע לנזק שנגרם למטופל. מורכבות זו דורשת מומחיות רבה . תביעה לרשלנות רפואית עשויה ליפול באחת באם לא מוכח קשר סיבתי בסבירות מעל 50%.

לכן נדרשת מיומנות ובקיאות ברזי התיק תוך ליווי הלקוח באופן אישי צמוד ובניהול מו"מ מקצועי ויסודי למול גופים גדולים עתירי משאבים כמו חברות ביטוח וספקי שירות רפואי.

אם נפגעתם או קיבלתם טיפול רפואי ללא הסכמה מדעת, שאינו עומד במבחן הרופא הסביר, כמו ברשלנות בניתוח, בהריון ובלידה, באבחון גנטי, אי אבחון מחלות, איחור באבחון סרטן, מחלות לב, ניתוחים פלסטיים ואסתטיים, זיהום לאחר ניתוח, הידבקות בווירוס ובזיהום מסוכן בבית חולים, ייתכן ואתם זכאים לפיצויים משמעותיים בגין רשלנות רפואית בגין אי הסכמה מדעת.

אנא אל תמתינו עד לתום תקופת ההתיישנות לאחר שבע שנים, לאחריה לא תוכלו לתבוע את נזקכם.

מאמרים נוספים