רשלנות רפואית בהריון

חוששת כי נפגעת ברשלנות רפואית ? צרי קשר ללא התחייבות

רשלנות רפואית בהריון

הריון הינו תהליך מרגש עבור האישה ההרה, בן זוגה ומשפחתה המייחלים להולדת עובר בריא. במסגרת ההיריון מבצעת האישה ההרה בדיקות רפואיות שונות המיועדות לעקוב אחר מצב האם והעובר במהלך ההיריון. 

כפועל יוצא, מצפה כל אישה בהריון לקבל את הטיפול הרפואי הטוב ביותר במהלך ביצוע הבדיקות הרבות בהריון ובלידה. הבדיקות הנפוצות והשגרתיות המבוצעות בעת הריון הינן :בדיקות דם ושתן, מעקב מוניטור ,העמסת סוכר, בדיקות אולטרסאונד US שונות, בדיקות גנטיות, בדיקות סינון ואבחון לתחלואות שונות, חלבון עוברי, שקיפות עורפית, סיסי שליה, דיקור מי שפיר, סקירת מערכות ועוד 

אולם, למרבה הצער מוגשות בישראל תביעות רבות בגין רשלנות רפואית בהריון ובלידה המציגות תמונת מצב עגומה.

מהי רשלנות רפואית בהריון

החוק קובע כי רשלנות רפואית בהריון הינה מצב שבו הרופא המטפל עשה מעשה כלשהו, שרופא סביר לא היה עושה, או לחילופין חדל מלעשות משהו שרופא סביר היה עושה, וגרם בכך לנזק ליולדת. 

למשל, רשלנות רפואית באבחון בהריון פוגעת בנשים הרות רבות עקב אי אבחון מומים בזמן אצל העובר במסגרת הבדיקות המקיפות הנדרשות במהלך ההיריון ו/או כשל בפענוח לקוי של תוצאות בדיקות הריון ו/או אי מתן טיפול רפואי מתאים לשמירת בריאות האם והעובר במהלך ההיריון.

הולדה בעוולה

תובענה בגין הולדה בעוולה הינה תובענה של הורים כנגד רשלנות רפואית של רופא המטפל ו/או המוסד הרפואי בשל העובדה שנגזלה מההורים האפשרות להפיל בזמן עובר שנולד עם מומים וכתוצאה מכך נגזרו על העובר חיים קשים, כלומר חיים בעוולה.

בהקשר זה יצויין השינוי בחוק שחל במרץ 2012 : עד אז הייתה נהוגה הלכה הידועה בשם " הלכת זייצוב" (ע"א 518/82 זייצוב נ' כץ) שאפשרה גם להורים וגם ליילוד עצמו לתבוע בגין הנזק שנולד בשל לידתו של העובר עם מום . בבסיס ההלכה עמד הטיעון "טוב מותי מחיי" כלומר עדיף היה שהעובר הפגוע לא היה נולד כלל ולא היה נאלץ לחיות חיים קשים כתוצאה ממומו.

בחודש מרץ 2012 נקבעה הלכה חדשה "הלכת ליאור המר" ( ע"א 1326/07 ליאור המר נ' פרופ' עמי עמית) שביטלה את הלכת זייצוב ואת אפשרות היילוד לתבוע בגין הולדתו בעוולה.  יחד עם זאת ההלכה החדשה הגדילה משמעותית את סכומי הפיצויים להורים שתובעים במטרה לסייע להם בטיפול ביילוד חולה או בהתמודדות עם ההשלכות המזיקות שהיו להיריון על בריאותה של האם.

הלכת ליאור המר סתמה למעשה את הגולל על האפשרות של הקטין לתבוע עם הגיעו לגיל בגרות  ולכן אם ההורים מעוניינים לתבוע בגין מום שהיה ניתן לאבחן ו/או למנוע אצל ילדם, הם נדרשים לתבוע כעת בהתאם לעקרונות שנקבעו בהלכת המר במהלך שבע שנים מהלידה.

רשלנות רפואית בהריון בסיכון

הריון בסיכון גבוה הינו הריון שקיים לגביו סיכון גבוה לאשה ההרה ו/או לעובר לסיבוכי הריון ולידה:  גיל מבוגר או צעיר של היולדת, מחלות כרוניות, רעלת הריון, סוכרת הריון, יתר לחץ דם, הריון לאחר טיפולי פוריות ,אפילפסיה, מחלות לב וכלי דם, הפלות חוזרות, הריון עם תאומים, עברה הרפואי ועוד.

הריון בסיכון גבוה מחייב את הרופא המטפל להיות עם היד על הדופק במעקב וטיפול הדוקים באשה ההרה.

רשלנות רפואית בטיפול בהריון בסיכון גבוה יכולה לבוא לידי ביטוי באבחון מאוחר או שגוי של מומים אצל העובר, אי ביצוע בדיקות מעקב נדרשות, פענוח לקוי של ממצאי הבדיקות הרפואיות, אי מתן טיפול הולם וכדומה. 

הנזקים שאפשר לתבוע

תביעה לרשלנות רפואית כוללת תחשיב כספי כולל המחולק לפי 3 ראשי נזק עיקריים:

ראשי נזק ממוניים:  מדובר בנזק שניתן לכימות מספרי כמו הפסדי השתכרות או פגיעה בכושר ההשתכרות והוצאות שונות שנגרמו עקב הנכות והמגבלות הן בעבר והן בעתיד שכולל: הוצאות רפואיות, הוצאות נסיעה לטיפולים ולבדיקות, הוצאות שיקומיות וסיעודיות, עזרת צד ג'.

ראשי נזק לא ממוניים:  מדובר בנזק שקשה לכימות עלותו כגון : קיצור תוחלת חיים, כאב, סבל, ייסורים ומצוקה נפשית כתוצאה מהטיפול הרפואי הרשלני.

פיצוי בגין "השנים האבודות: מדובר בפיצוי בגין אותן שנים שבהן הנפגע יכול היה לעבוד, להשתכר ולחסוך, אלמלא קוצרו חייו בשל הטיפול הרפואי הרשלני שגרם לנזקיו.

חשוב לציין כי סכום הפיצויים הכולל תלוי במכלול הנזקים שנגרמו למטופל עקב הרשלנות הרפואית שגרמה לנזק לנפגע. כל מקרה לגופו. ככל שאחוזי נכות הצמיתה יהיו גבוהים ומשמעותיים יותר מבחינה תפקודית כך יגדל בהתאמה סכום הפיצויים שעשוי להגיע למליוני שקלים.

רשלנות רפואית בהפלה שקטה

עובר שנפטר ברחם אמו עקב אי זיהוי גורם סיכון ו/או אי חילוץ מוקדם הנו אירוע טראומתי משמעותי להוריו. פטירת העובר בשלבי ההריון הראשונים נקראת "הפלה" ופטירתו בשלבי ההריון המתקדמים או במהלך הלידה נקראת "הפלה שקטה".

פעמים רבות הסיבה למות העובר לא ברורה ולפעמים והמוסד הרפואי מנסה לטשטש מחדליו מחשש לתביעת רשלנות.

רשלנות רפואית במעקב הריון

רשלנות רפואית במעקב הריון הינה כל מקרה שבו רופא מעקב ההיריון התרשל בביצוע מעקב ההיריון במקצועיות הנדרשת מהרופא הסביר ובשל כך נגרם נזק ממשי לאשה ההרה ו/או העובר. 

רופא מעקב ההריון מחויב ליידע את האישה ההרה בכל בדיקות ההיריון הנדרשות טרם כניסתה להריון ולאחריו :נטילת חומצה פולית כשלושה חודשים טרם כניסתה להריון, בדיקות גנטיות,  בדיקות מעבדה, חלבון עוברי, שקיפות עורפית, סקירות מערכות, סיסי שיליה או מי שפיר ועוד.

על רופא המעקב מוטלת החובה לקבלת כל התשובות של הבדיקות אותן ביצעה האישה ההרה, להסביר לאישה ההרה בפירוט מלא את משמעות תוצאות הבדיקות , ולדאוג לנהל בקפדנות את תהליך מעקב ההיריון בהתאם לנתוניה הספציפיים של האישה ההרה ו/או מצב התפתחות העובר.

באם רופא מעקב ההיריון, התרשל ביידוע ו/או הפניית האישה ההרה לביצוע כל בדיקות ההיריון הנדרשות וכתוצאה מכך נגרם נזק לאשה ההרה ו/או לעובר, בהחלט יתכן כי ניתן להגיש תביעת רשלנות רפואית בהולדה בעוולה.

מורכבות הגשת תביעה לרשלנות רפואית

תחום הרשלנות הרפואית הינו תחום מאוד מורכב ומסובך הדורש ידע נרחב ורגיש בנושא. 

בניגוד לטעויות של אנשי מקצוע בתחומים אחרים, שגיאה רשלנית אחת מצד הרופא המטפל בהריון ו/או המוסד הרפואי עשויה קריטית ולגרום למטופלת או לעובר לנזק בלתי הפיך.

כדי להגיש תביעה ברשלנות רפואית, על עורך הדין המתמחה ברשלנות רפואית לבסס שלושה יסודות משפטיים: רשלנות הגורם המטפל, נזק בלתי הפיך למטופלת וקיומו של קשר סיבתי בין הרשלנות לנזק הנתמך בחוות דעת רופא בכיר.

ללא הוכחה של שלושת יסודות אלה יחדיו, אין טעם בהגשת התביעה מאחר ובית המשפט ידחה את התביעה על הסף. לפיכך, חיוני להתייעץ עם עורך דין טרם הגשת תביעת רשלנות רפואית.

מדוע חשוב לבחור עורך דין המתמחה ברשלנות רפואית

כשאתה חולה, אתה ניגש לרופא כללי (שאינו מומחה) המפנה אותך ואינו בקיא בתחום מחלתך להמשך בדיקתו המעמיקה של רופא המתמחה בתחום מחלתך. למשל מומחה אורתופדי, מומחה לפה ולסת, מומחה לאף אוזן גרון, מומחה לרפואת עור וכד..

כמו ברפואה גם במשפטים נדרש מומחה לתחום משפט ספציפי ומורכב כמו רשלנות רפואית.

בענייננו אין די בעו"ד לנזקי גוף אלא נדרש עורך דין המומחה בתחום רשלנות רפואית המאופיין באירועים רפואיים מורכבים ושונים מאוד מהנושאים העולים בתיקי נזקי גוף רגילים ויחסית פשוטים.

להבדיל מתיקי נזיקין המתמקדים בעיקר בשאלת הנזק, בתביעות לרשלנות רפואית נדרש להוכיח גם קשר סיבתי בין רשלנות הטיפול שבוצע לנזק שנגרם למטופל. מורכבות זו דורשת מומחיות רבה . תביעה לרשלנות רפואית עשויה ליפול באחת באם לא מוכח קשר סיבתי בסבירות מעל 50%.

לכן נדרשת מיומנות ובקיאות ברזי התיק תוך ליווי הלקוח באופן אישי צמוד ובניהול מו"מ מקצועי ויסודי למול גופים גדולים עתירי משאבים כמו חברות ביטוח וספקי שירות רפואי.

    הצוות הרפואי מתחמק ממתן תשובות לשאלות

    מקרים בהם תתכן הגשת תביעה בעילת רשלנות רפואית בהריון

    • המטופלת הייתה מנותקת מהמוניטור במשך זמן ממושך
    • האישה ובן זוגהּ לא מופנים ליעוץ גנטי
    • הצוות התעלם ממידע רפואי הנוגע להריון עצמו או ללידות קודמות
    • לא נגבה מידע רפואי מוקדם אודות תחלואה משפחתית
    • הצוות הרפואי לא ביקש את כרטיס מעקב ההיריון טרם נקיטת הליך
    • המטופלת ביקשה לסיים את הלידה בניתוח קיסרי ונענתה בשלילה
    • במהלך בדיקת הריון נכנסו בבהילות רופאים רבים לחדר
    • במהלך בדיקת הריון הוזעק בדחיפות רופא בכיר
    • הליך רפואי גרם לעובר לנזק מיותר
    • הליך רפואי כלשהוא בוצע ללא הסכמת האם מראש
    • האם לא קיבלה הסבר הולם (מראש) לגבי מהלך ההיריון או תוצאותיו

    רשלנות רפואית גם אם בדיקות ההריון יצאו תקינות

    גם במקרה ובדיקות רפואיות שונות שערכתן במהלך ההריון יצאו תקינות ו"הכל נראה בסדר", תתכן רשלנות רפואית היות ומוטלת על הרופא מעקב ההיריון חובה חקוקה לבצע מעקב יזום ואקטיבי אחר המטופלת ולא לצפות ממנה לדאוג בעצמה למעקב הריון תקין. לעיתים מתקבלת בדיקה רפואית עם ממצאים חריגים אך הרופא המטפל שוגה בפענוח הממצאים העולים בבדיקה ואינו עושה דבר.

    במקרה שהרופא מעקב ההריון שגה באבחון בדיקה או לא עקב אחר תוצאות בדיקות או לא יזם ותעד מסירת מידע רפואי חיוני למטופלת במהלך ההיריון, תקום עילת מוצדקת להגשת תביעה לרשלנות רפואית בהריון.

    מטרת הגשת תביעת רשלנות רפואית

    חשוב לזכור כי מטרת תביעת רשלנות רפואית בהריון איננה להעניש את הרופא או המרפאה בגין הרשלנות הרפואית אלא לפצות את המטופל בגין הנזקים הפיזיים ו/או הנפשיים הבלתי הפיכים שנגרמו לו . במילים אחרות, המטרה בהגשת תביעה לרשלנות רפואית היא מתן פיצוי כספיי להשבת המצב לקדמותו ככל שניתן אילולא הרשלנות הרפואית.

    התיישנות

    אם נפגעתם או נולד לכם ילד פגוע בעקבות ההיריון ולידה ואתם חוששים שנפגעתן במהלך ההיריון והלידה חשוב שתצרו קשר עוד היום ! אנא אל תמתינו עד לתום תקופת ההתיישנות לאחר שבע שנים, לאחריה לא תוכלו לתבוע את נזקכם.

    מאמרים נוספים

    ? חוששת שנפגעת ברשלנות רפואית

    צרי קשר עוד היום להערכת סיכויי ושווי תביעתך ללא התחייבות